RELIGIÖST MODE PÅ HUVUDET

IMG_75562_1050

Turbanen är tillbaka på modekartan igen. Muslimska hipsters har inspirerat med moderna slöj-kreationer och nu bärs de av såväl troende som icke-religiösa.

Text: Hanna Rahlén
Foto: Hanna Rahlén & John Honk

Spåren gnäller under tyngden av ettans spårvagn. Bromsarna saktar ner farten och vagnen stannar med en suck. Domkyrkan. Anothai Ekelund går av. Idag ska hon köpa något hon längtat efter länge. Hennes axlar är uppdragna för att skydda mot Göteborgs ihärdiga regn. Det långa mörka håret som hänger ut ur ett svart stickat pannband lockar sig av fukten. Efter knappt 300 meter på Kungsgatan byter hon vinterkyla mot butiksvärme. Hon tar en trappa upp för att komma till vintagebutiken ovanför, stryker med handen över en rad glittriga paljettklädda plagg och klämmer på några axelvaddar. Till vänster om kassan ser hon dem, turbanmössor i olika färger och material. Det är dem hon kommit hit för.
– Jag har blivit inspirerad av folk som bär turban och nu när de säljer turbanmössor här kände jag att det var dags för en. Det är snyggt med orientaliska grejer, säger Anothai.
Det var för ungefär fyra år sen som hon fick upp ögonen för turbanen. Klädkedjan Monki hade en variant som sålde slut innan hon kunde lägga vantarna på en och sen dess har hon inte kunnat få tanken på huvudbonaden ur huvudet.
Hon letar efter en turbanmössa i svart sammet men ser den inte bland de andra. Butiksbiträdet förklarar att de första sålt slut. Kanske finns den i butik igen nästa vecka. Anothai klämmer lite på den i rött sammet.
– För julig, konstaterar hon.
Hon lyfter upp den svart- och vitmönstrade men hänger tillbaka den igen. Precis vid kassan ser hon en rostorange turban på en skyltdocka.

– Äh, den kan jag väl prova ändå? säger hon.
Hon sticker in fingrarna under turbanens kant precis vid skyltdockans tinningar och vickar av den. Dockans huvud har töjt ut mössan lite men efter lite justeringar så sitter den som den ska. Anothai drar håret åt sidorna för att få det ur ansiktet och nickar åt spegelbilden. Det är avgjort. Den rostorangea turbanmössan följer med henne hem.

 

 •••

 

 

 

 

 

 

 

 

 

turban

 

faktaruta_turbanutan prickar

 

 

 

 

 

 

 

 

Trenden som Anothai Ekelund inspirerats av kommer från västerländska muslimer som velat modernisera sitt sätt att bära den muslimska slöjan på. De kallar sig Mipsterz, en sammanskrivning av muslimsk hipster. Istället för att ha slöjan på det traditionella sättet, över huvudet och ner under hakan, har de till exempel börjat knyta den bakom huvudet, om håret. På det viset blir slöjan mer en huvudbonad som liknar den klassiska turbanen fast ibland med en extra twist som till exempel en större knut i pannan.


IMG_76071_1050


I
man Aldebe visar vägen in i lägenheten. Ateljén där hon annars jobbar renoveras och i ena hörnet av bostaden har hon sin provisoriska arbetsplats. I hyllan bredvid skrivbordet trängs tyger i olika material på de smala hyllplanen. Paljetter, mönster, sammet. Iman är designer och känd för sina moderna turbaner. Hon läste design på gymnasiet och redan innan hon tagit studenten började hon skapa muslimska kläder med nytänk.

– Utbudet av trendiga men ändå täckande kläder är litet i Sverige. Många av mina bekanta frågade till exempel efter mer döljande bröllopsklänningar och på den vägen var det, säger Iman Aldebe.
Hon ordnar med kaffe och letar runt i skåpen efter något att bjuda på. Två chokladkakor åker fram. På sitt huvud bär hon idag en mörkgrön turban i velourmaterial. Mipster-trenden har alltid funnits, förklarar Iman. Men efter den arabiska våren har det blivit mer av ett ”statement” för att våga gå sin egen väg bland västerländska muslimer. Det har gjort stilen cool, menar hon.
– Egentligen kanske man tänker att mipster-modet började i arabvärlden men det är en västerländsk trend då det handlar om att anpassa sig till en annan kultur men ändå behålla sitt religiösa uttryck. De är förebilder. De vågar vara individuella och stå för vad de tror på trots att det kan vara svårt ibland.
Iman själv stötte på motstånd när hon efter gymnasiet skulle ut i arbetslivet.
Att hon bar hijab var ett problem för många arbetsgivare och det var svårt för henne att få ett jobb.
– Jag började engagera mig politiskt för att försöka förändra synen på slöjan men det gick för trögt, säger Iman.
Istället började hon, precis som mipsterz, bära det religiösa plagget på mer kreativa sätt så att det inte längre liknade den traditionella slöjan men ändå fyllde samma funktion: att täcka håret.
– Jag fick mycket bra respons på mitt sätt att bära min slöja på, både från kunder i butiken där jag till slut fick jobb men också från läsare på min blogg. Många undrade hur jag gjorde när jag tog på slöjan och ville att jag skulle visa på Youtube men istället började jag göra färdiga kreationer som liknar turbaner.
Idag har Iman en stor kundkrets och återförsäljare i Stockholm, Paris och Dubai. Trots att hon gör muslimska kläder så har hennes design blivit populära även utanför de muslimska kretsarna.
– Det fanns helt enkelt ett behov av moderna slöjor och turbaner, säger Iman.

 

•••

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

mipsterz ståendebättrejao

 


Att icke-muslimer också hakar på mipster-trenden är intressant eftersom just den muslimska slöjan blivit ett omdiskuterat plagg runt om i Europa, särskilt i Frankrike där hijab är förbjuden i statliga skolor. Ändå är det egentligen inget nytt att religiösa symboler eller plagg blir till mode. Tittar vi tillbaka i tiden hittar vi det kristna korset som tryck på t-shirts, som smycken i olika former eller mer permanent som tatueringar. I ungefär samma veva var även det katolska radbandet ett trendigt smycke. Det traditionella bandet gjordes i mer hippa tappningar och gick att köpa med glittriga och färgglada pärlor.
Viktor Aldrin är religionsvetare vid Högskolan i Halmstad. Han menar att vi i dagens västerländska samhälle ser religioner som något exotiskt och det kan vara därför som religiösa plagg och symboler blir till genomslagskraftigt mode.
– Sedan 1990-talet och framåt har det varit väldigt snabba och föränderliga modetrender och designers söker hela tiden efter unika detaljer, något det finns gott om i religiösa plagg och symbolspråk, säger han.
Turbanen som mode utanför religioner där den annars förekommer, som till exempel islam eller sikhism, är ingen ny företeelse. Viktor Aldrin förklarar att det redan på sena 1600-talet, när det Osmanska riket försökte ta över staden Wien, blev tufft med turban.
– Nästa gång som huvudbonaden återkom var i början av 1900-talet och kanske är det den trenden som gör sig påmind nu bland de som inte är religiösa, säger han.
Att religiösa symboler eller plagg används utanför sitt sammanhang är inget som personer inom de specifika religionerna reagerar så starkt på, enligt Viktor Aldrin.
– I dagens västerländska samhälle tar vi inte religioner på så stort allvar och det är religiösa vana vid. Därför bryr man sig helt enkelt inte så mycket.

 

•••

 

 

 

 

 

 

 

 

 

citat viktorbeskärd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Ä
ven om turbanen tidigare varit modern så fanns det många motståndare till att Iman Aldebe förändrade det religiösa plagget. Hon berättar att hon den första tiden blev hotad via mejl, telefon och sociala medier.

– Det är därför jag menar att mipsterz är förebilder. Det är personer med skinn på näsan. De vill sticka ut och samtidigt visa vad de står för och det kräver mod, säger hon.
Men att icke-muslimer använder deras religiösa plagg är inget man tar illa upp av, förklarar Iman.  Idag har hatstormen mot henne själv lagt sig och hon har fått i uppdrag från ett arabiskt företag att modernisera manliga kläder och huvudbonader på den arabiska halvön.
– Tidigare har jag ju mest gjort plagg för kvinnor för att det är lite svårare med män. Det är andra regler för dem, guld förknippas till exempel med femininitet. Det viktigaste att tänka på, oavsett om det är plagg för män eller kvinnor, är att det är praktiskt och bekvämt. Och snyggt såklart, säger Iman.
Hon går ut ur köket och hämtar en huvuddocka i frigolit. Den bär en paljetturban. Från pannan sträcker sig en fläta längs med hela turbanens hjässa och ner i nacken. Som att det är turbanens ryggrad.

– Den här gjorde jag som en nyårsturban. Du kan prova den, föreslår hon.
Med varsamma rörelser knixar hon av turbanen från dockan och placerar den på mitt huvud. Hon puffar upp den lite över skallen och muttrar: ”Det syns att den är gjord på dockan”.
Det sista hon gör innan hon lånar min kamera och ställer upp mig vid köksväggen är att ta bort allt hår från min panna. Iman vet hur hon vill ha det.
– Vänd dig åt sidan. Titta hit. Le. Le med tänderna, instruerar hon.
Efter några knäppningar med kameran drar hon fram en köksstol som hon ställer sig på. Till slut blir hon nöjd.

 

•••

 

 

 

iman_pressbild_400

 

 

 

citat Imanbeskärd

 

 

Anothai Ekelund har just kommit hem med sin första turban. Hon låser upp dörren till sin lägenhet, tar ett steg in och glider ur sina ljust bruna jodphurs på hallmattan.  När hon lindat av halsduken och hängt upp kappan plockar hon fram turbanmössan ur tygpåsen. För Anothai är det inget stort steg att börja bära turban.
– Jag tycker om alla typer av huvudbonader. Jag passar i det. Innan den här turbanen har det varit olika typer av hattar, bandanas och pannband, säger hon.
På ena väggen i hallen breder en spegel, delad i fyra, ut sig. Anothais blick är koncentrerat fäst på den egna spegelbilden och hennes händer växlar mellan att puffa till turbanen, lägga rätt vecken och mota bort håret från pannan.
– Jag är ju inte muslim själv så därför håller jag mig till den här enklare varianten, turbanmössan, som ändå skiljer sig från den klassiska, religiösa huvudbonaden, säger hon samtidigt som hon fixar och rättar till.
Turbanen tänker Anothai använda till allt. Den piffar upp en vanlig svart outfit men coolast blir det om hon matchar den till kläder med orientaliska mönster, stora örhängen och feta smycken, förklarar hon. Hennes ärmlösa, figurnära klänning skimrar när takets spotlights uppmärksammar den med sitt ljus.
– Till och med den här klänningen jag har på mig nu passar med turbanen, enda gången den kanske inte är så praktisk är väl om jag ska ut på fältarbete, den är ju inte så tjock så den värmer inte.

 

 

IMG_76031_525

Comments are closed