LEVE FASCISMEN

 

 

 

Ordkriget kring fascism har trappats upp i media samtidigt som fascism, rasism och nationalism inte har varit starkare i Europa sedan 20- och 30-talen. I fascismen har estetik alltid spelat en stor roll och ideologiernas symbolik finns även inom mode och populärkulturen. Henrik Arnstad är en av få i Sverige som studerat den fascistiska ideologin. Eugenia Paulicelli, italiensk forskare, har skrivit boken Fashion Under Fascism.
SPETS har pratat med dem om fascismens lockelse.

 

Text: Marie Schagerlind

 

 •••

 

December avslutades med budgetkris. Statsminister Stefan Löfven kallade i programmet Agenda Sverigedemokraterna för ett nyfascistiskt enfrågeparti. Är Sverigedemokraterna radikala högerpopulister, efterföljare till franska Front National för att de verkar inom demokratins ramar? Eller är de ett nyfascistiskt parti som säger att mångkulturalismen hotar kulturen och nationen, liknande de rasbiologiska tankar och pånyttfödelse som fascistiska partier förespråkar?
Ordkriget har trappats upp i media samtidigt som fascism, rasism och nationalism inte har varit starkare i Europa sedan 20- och 30-talen. Fascismen är en politisk ideologi, som innehåller visioner och idéer om hur samhället ska bli bättre. Anledningen till att fascismen blev stor var inte för att den anspelade på dysterhet, förstörelse och våld utan för att den förmedlade känslor av tro, hopp och framtidsvision.

 

FASCISMEN UPPFANN mycket av det moderna modet och i Europa var den italienska modeindustrin tongivande under trettiotalet. Estetiken som många fascister valde, och väljer, gick hand i hand med det italienska modet. Henrik Arnstad säger att fascisterna visste att de skulle bli illa omtyckta och hatade av politiska grupper, då som nu, därför sa man att ”vi måste se till att se bra och coola ut”.
Designers som Hugo Boss lyftes fram och skapades på uppdrag av Adolf Hitler. Hugo Boss producerade de svarta SS-uniformerna, 1932, tillsammans med de bruna SA-skjortorna som Hitlerjugend använde. Fascismen som politisk rörelse snappade upp det nya modet i Italien under mellankrigstiden. Mussolini tyckte att italienarna skulle klä sig i italienska kläder. Både män och kvinnor klädde sig maskulint. Kvinnan blev äventyrare, krigare eller politiker.
– Efter 1945 är det är inte konstigt att efterföljare imponeras av just det modet. Det är ju absolut snygga rockar. Sexigt, läckert och coolt, säger Henrik Arnstad.


svartvit-fascism_web_400
Foto: Petvos V. / Flickr / Creative Commons.

 

 

 

 

Trenchcoatens ursprung
är som regnrock
för arméofficerare under
första världskriget.
Ordet trenchcoat betyder
skyttegravsrock.”

 

 


   Foto: Björn Lejon. Författaren Henrik Arnstad, Älskade fascism (2013).

 

Eugenia_web_200”PEOPLE FOLLOW FASHION”. Fascismen i Italien ville visa den starka nationella identiteten. Genom mode, film och tidningar kunde man projektera bilden av den nya mannen och kvinnan som tillhörde det nya landet efter krisen. Mannen skulle vara atletisk, statylik och maskulin och kvinnan den perfekta modern, vilket samtidigt förnekade andra former och utseenden. Den uniformerade stilen var viktig, vilket också representerades av Milizia Volontaria per la Sicurezza Nazionale, fascistmilisen, vars uniform var svart skjorta och slips. Fascismen ville ändra på hur folk klädde sig, pratade och uppförde sig.
Litteratur- och modeforskaren Eugenia Paulicelli poängterar att den estetik som tog form under regimen inte enbart berodde på just fascismen. Människorna bakom var också anmärkningsvärt skickliga och kreativa inom mode, arkitektur och konst.
    – Vi vill att allt som är nazistiskt och fascistiskt ska vara fult, tomt och innehållslöst. Men det är det ju inte. Det är ofta snyggt, innovativt och futuristiskt, säger Henrik Arnstad.

 

 

”Fashion is the alienation
of the possibility of criticizing,
of being free,
making individual choices.

Designers on the catwalk are
exhibiting that idea.”

Eugenia Paulicelli

 

 

 

fascismkvinna_web
Foto: Fashion at the Time of Fascism (2009), www.damianieditore.com.

 

Varken Eugenia Paulicelli eller Henrik Arnstad tror vi behöver oroa oss för kopplingen mellan fascism och mode idag. Det har blivit mycket mer känsligt än vad det var för tjugo, trettio år sen. Det som var kuriosa förr skulle inte fungera idag. Medvetenheten kring dessa saker är mycket större. David Bowie skulle inte längre kunna sätta på sig nazistkläder på scen. Och fler hipsters stylade som Adolf Hitler lär vi knappast få se. Faran är snarare att eliminera historien, vi behöver historien kring vad som har hänt och där kan mode och populärkultur spela en viktig roll.
    – Fashion becomes a toy, a mask, like Mussolini’s mask. Fashion can reveal and it can hide, säger Eugenia Paulicelli.

    – Det är ett gränsland, menar Henrik Arnstad. Den svarta läderrocken kommer fortsätta vara lika snygg som den var i Matrix.

Comments are closed