DÄRFÖR STARTAR H&M EGEN KLÄDINSAMLING

Myrorna, Emmaus – Kappahl, H&M? Välgörenhetsorganisationerna är inte längre ensamma i klädinsamlingsbranschen – nu har de fått konkurrens från modejättarna. Men vad har H&M att tjäna på gamla strumpor? Max Lindahl ger dig en cynikers svar.

De senaste tjugo åren eller så har den globala handeln med använda kläder mångdubblats, och idag uppgår den årliga omsättningen till runt trettio miljarder kronor. Samtidigt har medvetenheten hos klädkonsumenterna ökat – vi nöjer oss inte längre med att en t-shirt är billig, vi vill också kunna köpa den med gott samvete.

Det är mot bakgrund av dessa utvecklingslinjer som man ska se de stora klädkedjornas satsningar på second hand den senaste tiden: Det finns pengar att tjäna, och det finns pr-vinster att hämta hem.

Låt oss börja med pengarna. Visst, där bedyrar klädföretagen själva att de inte tjänar en enda krona på verksamheten. H&M uppger till exempel att alla intäkter ”går tillbaka till våra kunder, doneras till lokala välgörenhetsorganisationer och investeras i återvinningsutveckling."

MEN DET ÄR I VILKET FALL inte på de insamlade kläderna som företagen hoppas tjäna sina pengar – det är genom ökad konsumtion från oss kunder.

Lämnar du dina plagg hos Emmaus får du nöja dig med att ha gjort en god gärning. Går du istället till Weekday får du en rabattcheck du kan använda nästa gång du köper nya kläder – och varför inte göra det när du ändå står där i butiken?

Så mycket för de ekonomiska vinsterna. Det andra gällde varumärket.

Där lyder resonemanget att all pr är bra pr, men bra pr är ännu bättre pr. Och bra pr i det här sammanhanget är sådan som ger en bild av ett ansvarstagande företag med ett brinnande engagemang för hållbar utveckling. Och vad kommunicerar just det mer än en egen, icke vinstdrivande klädinsamling?

Max frilagd 250

•••

 

 

"Det är faktiskt inte helt problemfritt att lämna sina kläder hos Myrorna heller"

MÅSTE MAN SE PÅ DET så cyniskt, undrar ni nu. Är det inte bra om fler plagg återanvänds istället för att hamna i soporna? Givetvis är det så.

Men om det samtidigt innebär att vi handlar mer nyproducerade kläder, är egentligen inte mycket vunnet. Och vill man vara riktigt pessimistisk kan man påpeka att det faktiskt inte är helt problemfritt att lämna sina kläder hos Myrorna heller.

För även de, liksom övriga välgörenhetsorganisationer som sysslar med klädinsamling, exporterar merparten av sina kläder till utvecklingsländer. Där, menar kritikerna, bidrar inflödet av billiga kläder till att den inhemska produktionen slås ut, med arbetslöshet och utebliven industriutveckling som följd.

Så vad borde man göra med sin avlagda gamla flanellskjorta? I en värld där inget är perfekt, är nog insamlingslådan trots allt den bästa destinationen – oavsett var den står någonstans.

Max Lindahl

Comments are closed